košík

V košíku máte:
0 ks zboží za 0 Kč

Zdraví a víno v číslech



"Víno rozradostňuje srdce
"

Tvrdil už sám Goethe. Podle většiny odborníků z řad lékařů stojí na nejvyšším stupni vítězů v "závodě“ o nejvhodnější druh alkoholu. "Ze všech alkoholických nápojů má - při střídmé konzumaci - nejvíce ochranných látek pro lidské zdraví víno,“ říká lékař.

Řecký filozof Plutarchos prohlásil: "Víno je mezi nápoji nejušlechtilejší, mezi léky nejchutnější a mezi pokrmy nejpříjemnější.“


Zdravé účinky vína

Převažuje jednoznačný názor, že pití malého množství jakéhokoliv alkoholu, ale především vína, má příznivý dopad na vznik a rozvoj aterosklerózy, a tím i na srdeční infarkt a mozkovou mrtvici.

Zdravotním aspektům pití vína se věnuje stále větší pozornost především ve vztahu k prevenci a léčbě některých civilizačních chorob, zejména vzhledem k velkému rozšíření srdečních a cévních onemocnění. Fenolové sloučeniny obsažené ve víně mají ochranný účinek  na cévy, napomáhají funkci srdce a udržování lepšího krevního oběhu.
Je prokázáno, že malé dávky vína příznivě ovlivňují oběhový systém, hladinu krevních tuků, krevní srážlivost, trávení, hormonální funkce a záněty. Víno je navíc výborným prostředkem proti nespavosti, urychluje hojení ran a pomáhá při dietě.Malé množství vína působí pozitivně i na funkci jater, a to tak, že zvyšuje aktivitu  některých enzymů. Hovoří se také o tom, že víno má vliv i na zamezení zhoubné přeměny buněk v nádorové bujení.

Pro kladný zdravotní účinek je nutné, aby se víno pilo pravidelně v malých dávkách, nikoli příležitostně najednou.



Věděli jste že…

  • Konzumace vína snižuje výskyt cukrovky o 30-50%
  • Konzumace vína snižuje výskyt nádoru tlustého střeva až o 55%
  • Japonská studie: při konzumaci 150g - 290 g alkoholu za týden jsou nejnižší vynaložené náklady na hospitalizaci obyvatel ( v praxi to je 2-4dcl vína/denně )
  • Velká evropská studie: při umírněné konzumaci vína se snižuje úmrtí na kardiovaskulární choroby (infarkt myokardu) až o 80%
  • Víno má srovnatelný účinek na zlepšení mikroflóry střev jako např. Actimel – Danone
  • Konzumace vína snižuje obsah škodlivého cholesterolu v krvi až o 50% (více jak cvičení)
  • Jednoznačně snižuje úmrtnost – mortalitu
  • Pozitivní účinek na zažívání, záněty, srážení krve, rozhání nadýmání
  • Konzumace vyšších dávek, nad 4dcl u žen a 6dcl u mužů zvyšuje výskyt cirhózy jater a celkově jsou horší výsledky jako ve výše popsaných bodech
  • Vhodné množství pro kladné účinky na organismus ženy: 2-3 dcl / den , muži: 3-4 dcl/den

Vínem lze předejít opakovanému infarktu


Podle francouzských vědců je pravidelná a mírná konzumace vína také způsobem jak se vyhnout infarktu u lidí, které toto onemocnění už jednou postihlo. Doktor Lorgeril z francouzské univerzity v Grenoblu studoval spolu se svými kolegy účinek vína na vzorku 353 mužů středního věku (od 40 do 60-ti let), kteří měli jeden infarkt za sebou.
Muži, kteří konzumovali dvě skleničky vína denně na rozdíl od abstinentů snížili riziko druhého infarktu o 50 %.


Historie lečení vínem

Naši předkové se mírnou konzumací vína chránili před střevními onemocněními, víno užívali při nachlazení, na tišení bolesti, také jako dezinfekční prostředek na vnější rány. Víno pro osvěžení ředili vodou, k léčebným účinkům do něj přidávali byliny, koření, živočišné výměšky, med a jiné příměsi. Evropští lidoví léčitelé vyvíjeli z hroznové šťávy mastičky na odstraňování kožních nemocí.
Listy révy vinné se užívaly k zástavě krvácení, na kožní záněty a bolesti vyvolané hemeroidy. Nezralé hrozny byly používány k léčení bolesti v krku a sušené hrozny, známé jako hrozinky, na vyléčení nechutenství a proti zácpě. Sladká vína se užívala k léčení řadě nemocí jako neštovice, cholera, rakovina, oční infekce, nemoci jater a ledvin.